JotexFI
Ostoskori

Yleiset ehdot

Yleistä

Tästä www.jotex.fi-sivustosta vastaa Jotex (johon alempana ehdoissa viitataan sanalla ”me”).

Jotexilta ostavan asiakkaan sekä lasku- tai tiliasiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan huoltajan suostumus. Hyväksyt yleiset ehdot ja vakuutat antamasi tiedot oikeiksi tilaamalla tuotteitamme, hakemalla vakuutusta, laskua tai tiliä, rekisteröitymällä tai käyttämällä tiettyjä sivustomme palveluja ja/tai mobiiliapplikaatioitamme.

Jotexilla on oikeus muuttaa ostotiedoissa esiintyviä hintoja, toimituskuluja sekä lasku- ja tiliehtoja. Mahdolliset muutokset astuvat voimaan aikaisintaan 30 päivän sisällä muutettujen ehtojen julkaisusta sivustollamme.

Yhteystiedot

Asiakaspalvelu
01019 5006 (pvm/mpm).

Arkisin klo 7.30–21, la–su klo 10–17.

Osoite:
Jotex: 504 83, Borås, Sweden

Y-tunnus:
1442131-6

Sähköpostiosoite:
info@jotex.fi

Hinnat

Hintoihin sisältyy arvonlisävero 24%. Myös SER-kierrätysmaksu sisältyy sähkö- ja elektroniikkatuotteiden hintoihin. Vain Jotexista riippumattomat muutokset, kuten raaka-ainehintojen, arvonlisäveron, valuuttakurssien tai muiden julkisten maksujen muutokset voivat nostaa tuotteiden hintoja.

Tuotteet

Toimituskulut 5,20
Pikatoimitus (Express24) 6,90
Express24 6,90
Kotiinkuljetus (päiväsaikaan): normaalipaketti 19,00
Nouto terminaalista 0,00
Kotiinkuljetus, ei sisäänkantoa 29,00
Kotiinkuljetus, sisäänkannolla 59,00
Kotiinkuljetus sisäänkannolla ja pakkausmateriaalien poisvienti 79,00

Noutopaikan valinta

Ensimmäisen tilauksesi paketti toimitetaan oletettuun lähimpään noutopisteeseen, jonka voit halutessasi muuttaa seuraavan nettitilauksesi yhteydessä tai soittamalla asiakaspalveluun.

Tuotteiden toimitus

Toimitamme tilauksia Suomeen. Normaali toimitusaika on noin 3–7 arkipäivää toimitustavasta riippuen. Tehdastoimituksissa toimitusaika on noin 4–6 viikkoa. Jos tilauksesi toimitetaan useampana lähetyksenä, maksat vain yhdet tuotteet. Pakettia säilytetään noutopisteessä 14 päivää paketin saapumisesta. Mikäli et itse pääse noutamaan pakettiasi, allekirjoita valtakirja, jolla voit valtuuttaa jonkun muun hakemaan paketin. Henkilöllisyys on todistettava aina pakettia noudettaessa.

Maksutavat

Voit valita kolmesta eri maksutavasta tehdessäsi ostoksia Jotexilla.

Lasku

Saat laskun postitse kuun lopussa. Maksat vain ne tuotteet, jotka päätät pitää. Toimituskulut 5,20/tilaus ja laskutuslisä 1,95/lasku. Jos maksat vain osan laskusta, laskusi muuttuu automaattisesti korolliseksi tiliksi. Lue lasku-/tiliehdot täältä. 30.8.2019 jälkeen avatuille laskuille. Lue lasku-/tiliehdot täältä ennen 30.8.2019 avatuille laskuille.

Tili

Jaksota maksut eriin jopa 36 kuukaudelle (alk. 5,-/kk). Ei tilinhoito-, tilinavaus- tai vuosimaksua. Ennen 30.8.2019 avatuille tileille todellinen vuosikorko on 29,1%. Lue lasku-/tiliehdot täältä. 30.8.2019 jälkeen avatuille tileille todellinen vuosikorko on 26,2%. Lue lasku-/tiliehdot täältä. Toimituskulut 5,20/tilaus. Jos tilauksesi ylittää aiemmin myönnetyn luottorajan, voimme korottaa luottorajaasi normaalin luottotarkistuksen jälkeen.

Maksukortti

Maksa Visalla, Mastercardilla tai Visa Electronilla. Käytämme 3 D Secure -standardia ja kaikki tiedot kulkevat SSL-suojatun (Secure Sockets Layer) yhteyden kautta. Lue lisää korttimaksujen turvallisuudesta täältä.

Lue lisää maksujen palauttamisesta palautusten/vaihtojen/reklamaatioiden yhteydessä kohdasta Palautusoikeus ja ostoturva.

Palautusoikeus ja ostoturva

Noutamattomat paketit

Perimme niistä toimituksista, joita ei ole peruutettu eikä noudettu (14 päivän sisällä saapumisilmoituksen vastaanottamisesta), 19,90 euroa, joka vastaa toimituskulujen ja muiden kulujen todellisia kustannuksia (kuluttajansuojalaki 6:14). Tilauksen voi peruuttaa puhelimitse (01019 5006), kirjeitse (Jotex, 504 83, Borås, Sweden) tai sähköpostilla.

Sinulla on 14 päivän täydellinen vaihto- ja palautusoikeus tilaamillesi tuotteille. Jos olet täyttänyt tilauksen mukana tulleen palautuslomakkeen ja palauttanut tuotteen 14 päivän sisällä tilauksen vastaanottamisesta, sinun ei tarvitse tehdä erikseen peruuttamisilmoitusta. Jos olet käteisasiakas, palautusrahat maksetaan ilmoittamallesi pankkitilille. Palautettavan tuotteen on oltava käyttämätön.

Alkuperäispakkaus

Palauta tuote aina alkuperäispakkauksessaan. Pakkaus on tuotekohtainen ja tuotteen toimintaa selventäviä kuvia/tekstejä/käyttöohjeita sekä suojaa herkkiä tuotteita. Alkuperäispakkauksella ei tarkoiteta kuljetuspakkausta, joka ei ole tuotekohtainen ja jonka tehtävänä on ainoastaan suojata tuotetta kuljetuksen aikana.

Tavaran virheistä huomauttaminen

Vastaamme tuotteiden virheettömyydestä myös edellä mainitun 14 päivän jälkeen. Havaittuasi vian ota välittömästi yhteys meihin tilanteen korjaamiseksi.

Kun haluat vaihtaa tai palauttaa, toimi näin:

Merkitse paketissa saamaasi palautusilmoitukseen, minkä tuotteen haluat palauttaa. Merkitse myös, miksi haluat palauttaa tuotteen. Vaihtaessasi tuotteen kokoa/väriä, tee uusi tilaus ellos.fi -sivustolta. Pakkaa tuote huolellisesti, jotta se ei vahingoitu matkalla. HUOM! Pakkaa tuote alkuperäispakkaukseen. Liitä täytetty palautusilmoitus pakettiin ja liimaa palautusilmoituksessa oleva asiakaspalautustarra paketin päälle alkuperäisen osoitetarran päälle. Jätä paketti noutopisteeseen. Palautusosoite on Jotex, 504 83, Borås, Sweden. Pyydä noutopisteestä kuitti palautuksesta ja säilytä se, kunnes saat palautusvahvistuksen.

Palautusrahojen takaisinmaksu

Tili-/laskuasiakas

Jos olet tiliasiakas, hyvitämme tiliäsi. Laskuasiakkaiden laskusta vähennetään palautetut tuotteet. Jos palautuksesi ei vielä näy laskulla, vähennä itse palauttamiesi tuotteiden summa laskun loppusummasta.

Maksukortti

Palautusrahat hyvitetään käyttämällesi maksukortille.

Tuotteiden toimitus

Lue tarkat tiedot toimitustavoista, -ajasta, -kuluista yms klikkaamalla tästä: Toimitustiedot.

Valittavanasi on 5 eri toimitustapaa:

1. Normaali paketti

PostNord toimittaa pakettisi 2-4 arkipäivässä tilauksesta valitsemaasi noutopisteeseen. Ensimmäisen tilauksesi paketti toimitetaan oletettuun lähimpään noutopisteeseen, jonka voit halutessasi muuttaa seuraavan nettitilauksesi yhteydessä tai soittamalla asiakaspalveluun. Saat saapumisilmoituksen tekstiviestinä tai kirjeitse. Pakettia säilytetään noutopisteessä 14 päivää paketin saapumisesta. Mikäli et itse pääse noutamaan pakettiasi, allekirjoita valtakirja, jolla voit valtuuttaa jonkun muun hakemaan paketin. Henkilöllisyys on todistettava aina pakettia noudettaessa.

2. Express24

Tee tilauksesi klo 13 mennessä, niin saat pakettisi 2 arkipäivässä haluamaasi noutopisteeseen. Huom! Perjantaina tilatut tuotteet toimitetaan tiistaihin mennessä. Lauantaina ja sunnuntaina tilatut tuotteet toimitetaan viimeistään keskiviikkona. Lisämaksu 6,90 euroa. Koskee puhelin- ja nettitilauksia. Huom! Express24 saapumisilmoitus ilmoitetaan aina tekstiviestinä. Varmista, että Jotexille antamasi puhelinnumero on oikein, ja että olet valinnut saapumisilmoituksen tekstiviestinä.

3. Kotiinkuljetus normaalille paketille

Kun maksat laskulla, tilillä tai maksukortilla, voit tilata meiltä myös kotiinkuljetuksen, jonka lisämaksu on 5,20 euroa/tilaus. Postin jakelu sopii puhelimitse kotiinkuljetusajan lähetyksen vastaanottajan kanssa. Jakelu tapahtuu pääsääntöisesti päiväsaikaan.

4. Painavat ja tilaa vievät lähetykset

Painavat tuotteet (esim. huonekalut), tai muuten suuret ja tilaa vievät paketit voit noutaa kuljetusliikkeen terminaalista. Tällöin maksat normaalit tuotteet sekä rahtimaksun.

5. Painavien ja tilaa vievien lähetysten kotiinkuljetus

Kuljetusliike ilmoittaa puhelimitse tai lähettää kirjallisen saapumisilmoituksen. Kotiinkuljetusaika sovitaan kuljetusliikkeen kanssa. Kuljetusajat ovat paikkakuntakohtaisia. Toimitus tapahtuu kuljetusauton välittömään läheisyyteen (ei sisäänkantoa). Kotiinkuljetuksen lisämaksu on 29 euroa.

Riidanratkaisu

Jos sinulla on ongelmia verkossa ostamasi tuotteen tai palvelun suhteen, eikä ongelmia voida ratkaista myyjäyrityksen kanssa, voit hakea riita-asialle tuomioistuimen ulkopuolista ratkaisua Kuluttajariitalautakunnan www.kkv.fi. tai Euroopan komission sivuston kautta http://ec.europa.eu/odr. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn ota yhteyttä maistraattien kuluttajaneuvontaan www.kuluttajaneuvonta.fi. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustolla www.kkv.fi.

Kuljetuksessa rikkoutuneet tuotteet

Jotex korvaa kuljetuksessa särkyneet lasi- ja posliiniesineet. Ota yhteyttä asiakaspalveluun 01019 5006 (pvm/mpm).

Jotex-asiakkuus

Asiakassuhde Jotexin kanssa syntyy, kun tilaat myymiämme tuotteita tai rekisteröidyt nettikauppamme käyttäjäksi. Asiakassuhde päättyy tietyn ajan kuluessa siitä, kun lopetat Jotexin tuotteiden tilaamisen tai asioimisen internetkaupassamme. Asiakassuhde päättyy myös, jos pyydät tulla poistetuksi postituslistoiltamme. Mikäli asiakas käyttää väärinkäytöstarkoituksessa toisen asiakkaan asiakasnumeroa, tiliä tai laskua, tai muutoin tahallisesti toimii Jotexin vahingoksi, voi Jotex jatkossa pidättäytyä hyväksymästä henkilön tilauksia (ostokielto). Ostokielto voidaan asettaa esim. jos asiakas jättää toistuvasti lunastamatta tilaamansa lähetykset, väärinkäyttää Jotexin tarjouksia tai tilaajaetuja, luo tarkoituksella itselleen useita asiakasnumeroita tai käyttäytyy asiakaspalvelutilanteissa säännönmukaisesti tavalla, joka loukkaa Ellos Finland Oy/Jotexin henkilökuntaa tai vaikeuttaa heidän työtään. Myöskään holhouksenalaiset henkilöt eivät voi tehdä tilauksia Jotexilta.

Väärinkäyttö

Teemme poliisille ilmoituksen kaikista petoksista ja tietomurroista sekä niiden yrityksistä. Pidätämme oikeuden hylätä tilaus, mikäli meillä on syytä epäillä petosta, tietomurtoa ja/tai muuta sivustomme väärinkäyttöä.

Force Majeure

Jotex on vapautettu suorittamasta tämän sopimuksen mukaisia laiminlyönnistä johtuvia velvoitteita, mikäli laiminlyönti aiheutuu alla mainituista vapauttavista olosuhteista ja mikäli olosuhteet estävät, vaikeuttavat tai viivästyttävät suoritusta. Tällaisena vapauttavana olosuhteena voidaan pitää mm. viranomaisten toimenpiteitä tai laiminlyöntejä, säädettyä tai muutettua lakia, työmarkkinaristiriitaa, saartoa, tulipaloa, tulvaa, sabotaasia tai suurta haittaa aiheuttavaa onnettomuutta. Force majeure sisältää viranomaisten päätökset, jotka vaikuttavat markkinoihin ja tuotteisiin negatiivisesti, esim. rajoitukset, varoitustekstit, myyntikiellot, epänormaali markkinatilanne jne.

Jotex:n TIETOSUOJASELOSTE

Ellos Group AB, Ruotsin yritystunnus 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Ruotsi (”Jotex”) käsittelee henkilötietoja soveltuvan lainsäädännön (EU:n yleinen tietosuoja mukaan luettuna) mukaisesti.

Tietosuojavastaava

Jotexin tietosuojavastaavana toimii Magnus Axelsson. Tietosuojavastaavan tehtävänä on huolehtia muun muassa siitä, että Jotex käsittelee henkilötietoja sovellettavan lainsäädännön mukaisesti. Tietosuojavastaavan sähköpostiosoite on dpo@ellosgroup.se.

Käsiteltävät Henkilötiedot

Jotex käsittelee henkilötietoja, jotka asiakas luovuttaa Jotexille, joita Jotex kerää asiakkaalta ja joita Jotex saa kolmansilta osapuolilta.

Asiakkaan luovuttamat henkilötiedot

Asiakas luovuttaa henkilötietoja tehdessään ostoksia, rekisteröityessään uutiskirjeen tilaajaksi, perustaessaan käyttäjätilin, ottaessaan vakuutuksen, käyttäessään Jotexin sivuston palveluita tai Jotexin sosiaalisen median kanavia ja käyttäessään kuluttajansuojalainsäädännön mukaisia oikeuksiaan. Asiakkaan luovuttamat ja Jotexin käsittelemät henkilötiedot voivat sisältää esimerkiksi nimen, osoitteen, henkilötunnuksen, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen.

Asiakkaalta kerättävät henkilötiedot

Jotex kerää asiakkaalta henkilötietoja, kun tämä tekee ostoksia Jotexilta, on yhteydessä siihen ja käyttää sen sivustoa tai sosiaalisen median kanavia tai omaa käyttäjätiliään. Tällaisia tietoja ovat asiakkaan nimi, syntymäaika, sukupuoli, yhteystiedot, asiakastiedot, IP-osoite, käyttöjärjestelmä, asiakkaan käyttämien laitteiden ja ohjelmistojen tiedot, asiakkaan ja Jotexin väliseen viestintään liittyvät tiedot (kuten nauhoitteet), asiakkaan selailutottumukset (sijainti, istuntoaika, aiemmin selatut ulkopuoliset sivustot, asiakkaan käyttämät Jotexin sivustot ja Jotexin sosiaalisen median kanavat, asiakkaan mieltymykset ja muu Jotexin tuotteiden ja palveluiden käyttö), selailu- ja ostohistoria, asiakkaan selailemat ja ostoskoriin siirtämät tuotteet, maksutapa, tilin saldo, mahdollinen luoton käyttö ja asiakkaan toiminta Jotexin sivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja sivustolla.

Kolmansilta osapuolilta saatavat henkilötiedot

Jotex saattaa saada sähköpostiviestejä ja muita viestejä, jotka sisältävät kolmansien osapuolien henkilötietoja. Tällöin Jotex käsittelee näitä henkilötietoja. Jotex ilmoittaa asiakkaalle kolmantena osapuolena käsittelystä tarvittaessa.

Henkilötietojen käsittelyn syyt ja oikeudelliset perusteet

Asiakaspalvelu ja asiakassuhteen hallinnointi

Jotex käsittelee asiakkaan nimeä, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta, ostohistoriaa ja viestintään liittyviä nauhoitteita voidakseen palvella asiakasta hyvin ja hallinnoida asiakassuhdetta. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena on Jotexin ja asiakkaan välisen sopimuksen täytäntöön paneminen tai sopimuksen tekemistä edeltävien toimenpiteiden toteuttaminen taikka Jotexin oikeutettu etu palvella hyvin tahoja, jotka eivät ole sen asiakkaita. Tällaisen käsittelyn yhteydessä Jotexin etu syrjäyttää asiakkaan mahdollisen yksityisyyden suojaa koskevan edun.

Ellei asiakas luovuta yllä mainittuja henkilötietoja, Jotex ei voi toimittaa asiakkaalle tuotteita eikä täyttää muita asiakkaalle antamiaan sitoumuksia

Luotto

Jotex käsittelee asiakasta ja asiakkaan ostosta koskevia tietoja, jotta asiakas voi tehdä ostoksia luotolla. Jotex käsittelee seuraavia asiakkaan tietoja: asiakasnumero, ostohistoria, luottotiedot (esimerkiksi asiakkaalle myönnetty luotto) ja henkilötunnus. Asiakkaan henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on asiakkaan ja Jotexin välisen sopimuksen täytäntöön paneminen.

Markkinointi

Jotex käsittelee asiakkaan nimeä, henkilötunnusta, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta ja ostohistoriaa sekä tietoja asiakkaan sosiaalisen median käytöstä voidakseen lähettää asiakkaalle uutiskirjeitä ja tarjouksia sähköpostitse, tekstiviestitse tai postitse. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena on asiakkaan suostumus, jonka asiakas antaa rekisteröityessään Jotexin käyttäjäksi tai ostaessaan tuotteita sen valikoimasta. Asiakas antaa suostumuksensa rastittamalla yhden tai useamman valintaruudun Jotexin sivustolta. Suostumuksen voi peruuttaa poistamalla valintaruutujen rastit.

Automaattinen päätöksenteko tai profilointi

Jotex voi kerätä ja analysoida asiakkaan tietoja automaattisesti kehittääkseen tuotteitaan, palveluitaan ja tarjouksiaan. Tällaisia tietoja ovat asiakkaan nimi, syntymäaika, sukupuoli, yhteystiedot, asiakastiedot, IP-osoite, käyttöjärjestelmä, asiakkaan käyttämien laitteiden ja ohjelmistojen tiedot, asiakkaan ja Jotexin väliseen viestintään liittyvät tiedot (kuten nauhoitteet), asiakkaan selailutottumukset, selailu- ja ostohistoria, asiakkaan tarkastelemat ja ostoskoriin siirtämät tuotteet, maksutapa, tilin saldo, mahdollinen luoton käyttö ja asiakkaan toiminta Jotexin sivuilla, sosiaalisessa mediassa ja sivustolla. Jotex tarjoaa asiakkaalle hänen käyttäjätottumustensa analyysin (ns. profiloinnin) perusteella räätälöityä tietoa, kuten mainoksia tai kampanjoita, joiden se arvioi kiinnostavan asiakasta. Jotexilla ei ole tällä hetkellä käytössä sellaista automaattista päätöksentekoa tai profilointia, jolla olisi merkittäviä oikeudellisia vaikutuksia asiakkaaseen. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena on asiakkaan suostumus, jonka asiakas antaa rekisteröityessään Jotexin käyttäjäksi tai ostaessaan tuotteita sen valikoimasta. Asiakas antaa suostumuksensa rastittamalla yhden tai useamman valintaruudun Jotexin sivustolta. Suostumuksen voi peruuttaa poistamalla valintaruutujen rastit.

Tilastointi

Jotex käsittelee asiakkaan asiakasnumeroa ja muita numeroviiteitä tilastojen koostamista varten. Asiakkaan henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on Jotexin oikeutettu etu kerätä tilastoja ja kehittää niiden perusteella toimintaansa. Tämän vuoksi Jotexin etu tällaisen käsittelyn yhteydessä syrjäyttää asiakkaan mahdollisen yksityisyyden suojaa koskevan edun.

Reklamaatiot ja palautukset

Jotex käsittelee asiakkaan nimeä, osoitetta, henkilötunnusta, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta ja ostohistoriaa, jotta se voi hoitaa asiakkaan mahdolliset tuotteiden palautuspyynnöt ja jotta asiakas voi käyttää kuluttajan oikeuksiaan Jotexin mahdollisen virhe- ja viivästysvastuun yhteydessä. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on Jotexin kuluttajansuojalainsäädäntöön perustuvan lakisääteisen velvoitteen toteuttaminen.

Kirjanpito

Jotex käsittelee asiakkaan ja Jotexin välistä maksutapahtumaa koskevia tietoja kirjanpitoa varten. Jotex käsittelee ostosta, nimeä, osoitetta, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeroita ja sähköpostiosoitetta koskevia tietoja. Asiakkaan henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on Jotexin lakisääteisen velvoitteen noudattaminen.

Henkilötietojen luovuttaminen ja niiden maantieteellinen käsittelypaikka

Asiakkaan henkilötietoja voidaan luovuttaa Ellos Group konserniin kuuluville yhtiöille, jotka voivat myös käsitellä tietoja.

Jotex voi luovuttaa asiakkaan henkilötietoja myös kolmansille osapuolille. Näitä kolmansia osapuolia voivat olla esimerkiksi huolitsijat tavaroiden toimituksen yhteydessä, viestintätoimistot uutiskirjeiden jakelun yhteydessä, markkinointiyhteistyökumppanit, luottotietoja tarkastavat yritykset, perintäyhtiöt ja Jotexin liiketoiminnan oikeudellisia asioita hoitavat lakiasiaintoimistot. Jos asiakas tekee ostoksia luotolla, tiedot voidaan luovuttaa myös Resurs Bank AB:lle. Kaikki nämä toimijat vastaavat itsenäisesti asiakkaan henkilötietojen käsittelystä.

Jotex voi luovuttaa asiakkaan henkilötietoja palveluntarjoajille ja yhteistyökumppaneille, jotka käsittelevät henkilötietoja sen puolesta (henkilötietojen käsittelijöille). Jotex on varmistanut henkilötietojen käsittelijöiden kanssa sopimuksin, että ne käsittelevät asiakkaan henkilötietoja tämän tietosuojaselosteen ja Jotexin ohjeiden mukaisesti.

Jotex voi luovuttaa asiakkaan henkilötietoja viranomaisille, jos ne vaativat tietojen luovuttamista. Jotex voi luovuttaa asiakkaan henkilötietoja myös mahdollistaakseen sulautumisen, yritysoston tai Jotexin omaisuuden tai sen osan myynnin.

Jotex käsittelee asiakkaan henkilötietoja lähtökohtaisesti ainoastaan EU- ja ETA-maissa. Jos asiakkaan henkilötietoja käsitellään EU:n tai ETA:n ulkopuolisissa maissa, Jotex ryhtyy toimenpiteisiin varmistaakseen, että tiedot siirretään laillisesti ja että tiedot säilyvät suojattuina myös EU:n/ETA:n ulkopuolisten vastaanottajien käsittelyssä.

Henkilötietojen säilyttäminen

Jotex käsittelee henkilötietoja vain niin kauan kuin käsittely on tarpeellista siihen tarkoitukseen, johon tiedot on annettu tai kerätty. Henkilötiedot voidaan tallentaa useisiin eri paikkoihin eri tarkoituksia varten. Tämä tarkoittaa, että kun tietoja poistetaan jostakin järjestelmästä sen vuoksi, etteivät ne enää ole tarpeellisia alkuperäiseen tarkoitukseen, niitä voidaan kuitenkin säilyttää toisessa järjestelmässä sellaiseen tarkoitukseen, johon niitä vielä tarvitaan.

Asiakaspalvelua ja asiakassuhteen hallinnointia varten käsiteltäviä henkilötietoja käsitellään niin kauan kuin käsittely on tarpeellista Jotexin ja asiakkaan sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai käsittely on Jotexin oikeutetun edun mukaista. Jotexin ja asiakkaan keskustelujen nauhoitteita käsitellään kolme kuukautta.

Luoton myöntämiseen tarvittavia henkilötietoja käsitellään niin kauan kuin se on tarpeellista Jotexin ja asiakkaan sopimuksen täytäntöön panemiseksi.

Markkinointia varten käsiteltäviä henkilötietoja käsitellään siihen saakka, kun asiakas peruuttaa suostumuksensa, katkaisee tilauksensa tai pyytää muutoin Jotexia lopettamaan viestinnän asiakkaalle. Jotex poistaa tässä yhteydessä mahdollisuuksiensa mukaan asiakkaan henkilötiedot, jotka liittyvät automaattiseen päätöksentekoon ja/tai profilointiin.

Tilastointia varten käsiteltäviä henkilötietoja käsitellään siihen saakka, kun niihin liittyvä kirjanpitoaineisto tuhotaan (7 vuotta).

Jotexin lakisääteisten velvollisuuksien täyttämiseen tarvittavia henkilötietoja käsitellään niin kauan kuin velvollisuudet sitovat Jotexia (velvollisuudet voivat liittyä esimerkiksi takuuseen, vaatimuksiin tai peruutuksiin).

Kirjanpitoa varten henkilötietoja käsitellään seitsemän vuoden ajan sovellettavan kirjanpitolainsäädännön mukaisesti.

Asiakkaan henkilötietoja voidaan säilyttää yllä mainittuja määräaikoja kauemmin, jos säilyttäminen on tarpeen lakiin, asetukseen tai viranomaispäätökseen perustuvan vaatimuksen täyttämiseksi.

Asiakkaan oikeudet

Asiakkaalla on tiettyjä lainsäädäntöön perustuvia oikeuksia, jotka liittyvät Jotexin henkilötietojen käsittelyyn. Oikeuksien käyttöön liittyy tiettyjä edellytyksiä ja ehtoja, joista säädetään laissa (yleisessä tietosuoja-asetuksessa).

Oikeus tiedonsaantiin, tietoihin pääsyyn, tietojen oikaisuun ja poistamiseen

Asiakkaalla on oikeus maksutta ja kirjallisesta pyynnöstä saada tietää, mitä henkilötietoja Jotex käsittelee hänestä. Asiakas voi milloin tahansa pyytää virheellisten tietojen oikaisua. Asiakkaalla voi olla myös oikeus pyytää Jotexia poistamaan rekisteriin merkitsemänsä asiakkaan henkilötiedot, rajoittamaan tietojen käsittelyä ja toimittamaan niistä jäljennös.

Jos asiakkaan pyyntö on perusteeton tai kohtuuton (esimerkiksi jos asiakas pyytää lyhyen ajan sisällä toistuvasti tietoja tai jäljennöksiä henkilötiedoistaan), Jotexilla on oikeus kieltäytyä toimimasta asiakkaan pyynnön mukaisesti tai periä kohtuullinen maksu asiakkaan pyytämän toimenpiteen hallinnollisten kulujen kattamiseksi.

Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen

Asiakkaalla saattaa olla oikeus saada Jotexille antamansa henkilötiedot jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa tietojen siirtämiseksi toiselle rekisterinpitäjälle.

Oikeus vastustaa suoramarkkinointia

Asiakas voi milloin tahansa vastustaa henkilötietojensa käsittelyä suoramarkkinointia tai siihen liittyvää profilointia varten. Jos asiakas ei halua henkilötietojaan käsiteltävän näihin tarkoituksiin, hänen tulisi ilmoittaa siitä Jotexille käyttämällä tämän tietosuojaselosteen lopussa annettuja yhteystietoja (katso kohta 7). Jotex keskeyttää tämän jälkeen henkilötietojen käsittelyn näitä tarkoituksia varten ja poistaa henkilötiedot edellyttäen, ettei sen tarvitse jatkaa henkilötietojen käsittelyä mitään muuta tässä tietosuojaselosteessa mainittua tarkoitusta varten.

Valitusoikeus

Jos asiakas on tyytymätön siihen, miten Jotex on käsitellyt henkilötietoja, hän voi ottaa yhteyttä Jotexiin (yhteystiedot kohdassa 7). Asiakkaalla on myös oikeus tehdä valitus henkilötietojen käsittelystä tietosuojaviranomaiselle:

The Swedish Data Protection Authority
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

Yhteystiedot

Jotexiin voi ottaa yhteyttä seuraavasti:

sähköposti: info@jotex.fi
puhelinnumero: 09 6131 5020
postiosoite Jotex: Jotex: 504 83, Borås, Sweden